- Salesiáni
- Baláš Jiří
- Baran Petr
- Blaha František
- Brtník Josef
- Černý Jiří
- Daněk Josef
- Dlapka Vít
- Doležel Karel
- Dombek Bedřich
- Dřímal Maxmilián
- Dvořák Stanislav
- Frýdecký Václav
- Fuglík Vojtěch
- Gottwald Radek
- Hasilík Metoděj
- Hertl Pavel
- Hlaváč František
- Hobza Martin
- Holík Augustin
- Hrbatý Eduard
- Hudeček František
- Hynek Václav
- Chovanec Petr
- Chylík Zdeněk
- Jančařík Zdeněk
- Jiráček Václav
- Jurečka František
- Kelnar Václav
- Klinkovský Josef
- Kopřiva Vladimír
- Langer Eduard
- Lepařík František
- Liškutín Pavel
- Manďák Josef
- Med Oldřich
- Mihulec Milan
- Míša František
- Ondrášek Vladimír
- Otradovec Ludvík
- Poláček Martin
- Radecki František
- Rob Jan
- Rýdel Josef
- Siuda Ludvík
- Stuchlík Jan
- Švanda Jakub
- Tatýrek Ignác
- Tichý Pavel
- Tomáš Vojtěch
- Vavruša František
- Vitásek František
- Všetula Libor
- Salesiánky
- Oratoriáni a příznivci
- Farnost
- Skauti
- Družinky
- Hudba
- Videa
Salesiáni
Svatý Jan Bosco (1815-1888) , kněz a apoštol mládeže, věnoval se především dětem z rozvrácených rodin a dělnické mládeži v Turíně, zakládal oratoře, aby veselostí a zábavou získal srdce chlapců a mohl jim potom dát důkladné náboženské vzdělání a vychovat z nich dobré křesťany a užitečné členy lidské společnosti, velký pedagog a světec, jehož dílo se stalo nedílnou součástí novodobých dějin katolické církve a rozšířilo se do celého světa.
Počátky českého salesiánského díla
Don Boskovo dílo ve světě
Don Boskovo dílo se zpočátku rozvíjelo hlavně v románském světě - a to zvláště v jazykové oblasti italské, francouzské, španělské, a také v Jižní Americe, kam poslal první misionáře již v roce 1875. Záhy jeho dílo proniklo také mezi Angličany, Němce a ze Slovanů mezi Poláky. Brzy se o něm vědělo i mezi Čechy.
Don Bosko vstupuje do českých dějin
Češi v osobním styku s Donem Boskem
Don Bosko a jeho dílo nebyly v českém národě neznámým pojmem. Již koncem 19. století se někteří Češi setkali osobně s Donem Boskem nebo alespoň s jeho nástupcem Michalem Ruou.
Roku 1886 se vydal do Říma vicerektor českobudějovického kněžského semináře P. Václav Petr, který měl v úmyslu vytvořit ve vlasti nějaké dílo pro záchranu mládeže.
Na závěr soukromé audience, kterou vykonal u papeže Lva XIII., mu papež na rozloučenou řekl: "Synu, starej se o mé hochy." To rozhodlo. P. Petr hned poté odjel do Turína poradit se s Donem Boskem. Podruhé se s ním sešel o prázdninách roku 1887, kdy už zakládal kongregaci BRATŘÍ NEJSVĚTĚJŠÍ SVÁTOSTI . Dona Boska v mnohém napodobil, jeho dílo však dostalo jiný charakter, protože vycházel ze starších předloh.
0 něco později, pravděpodobně v létě roku 1887, navštívil Turín ještě jeden kněz. Byl to duchovní správce pražské polepšovny P. Josef Kousal, který právě konal studijní cestu po italských výchovných zařízeních. Mimo jiné navštívil také salesiánský mateřský dům v Turíně, osobně s Donem Boskem se však nesetkal.
První propagátoři Don Boskova díla u nás
Jednou z prvních propagátorek Don Boskova díla u nás byla dcera Františka Palackého – Marie, provdaná Riegrová, a její dcera Marie Červinková, které seznámily českou veřejnost s dílem Dona Boska, kterému přikládaly velký sociální význam.
(Je velmi zajímavé, že jednou z prvních propagátorek Don Boskova díla u nás byla právě Marie Riegrová, nebot' je všeobecně znám negativní postoj jejího manžela ke katolické církvi.)
Roku 1882, šest let před Don Boskovou smrtí, vyšla v Cyrilometodějské knihtiskárně v Praze útlá knížečka s názvem "Dílo křesťanské lásky mezi mládeží opuštěnou". Knihu napsala Barbora Pazderníková, učitelka měšťanských škol na Smíchově. Kniha obsahovala stručný životopis Dona Boska, dále nástin jeho díla a nakonec jeho okružní list spolupracovníkům s datem 1.1. 1882. Autorka knihy vybízela Čechy, aby také vstoupili mezi salesiánské spolupracovníky. O tři roky později vydala Pazderníková knihu znovu. Původní text byl přepracován a již se dalo hovořit o opravdovém životopisu Dona Boska. Kniha opět obsahovala Don Boskův okružní list spolupracovníkům, tentokrát ze dne 1.1. 1885. Název knihy zněl: "Apoštol opuštěné mládeže ". Kniha byla věnována paní Marii Riegrové - rozené Palacké, která poskytla k této práci veškeré prameny. Jednalo se o francouzský věstník salesiánského díla a další salesiánskou literaturu, které přicházely na zámek v Malči u Chotěboře, kde Riegrovi bydleli.
Ještě jedna publikace z té doby byla důležitá. Jednalo se o francouzský překlad "Životopisu Dona Boska”, jehož autorem byl Don Boskův osobní přítel Espiney. Překlad zhotovil pražský učitel František Flekáček. Vycházel rok po Don Boskově smrti (tedy v roce 1889) na pokračování v časopise Vlast.
V po ustanovení Československé republiky se staly propagátory myšlenky uvedení salesiánského díla do Čech nejprve Josef Vajs se svým kruhem katolických intelektuálů a Sdružení katolické mládeže a jeho vůdcové, zvláště P. Karel Klement. Na Moravě profesor náboženství v Hranicích Augustin Štancl, ale i významní olomoučtí arcibiskupové Dr. Cyril Antonín Stojan a jeho nástupce Dr. Leopold Prečan. Navázali styk s turínským salesiánským ústředím a začali dělat agitaci mezi chlapci, aby se stali salesiány.
Peroza Argentina, první salesiánský formační dům českých aspirantů
Přípravou studentů přijíždějících z Čech a Moravy do severoitalské Perozy byl pověřen P. Ignác Stuchlý, první český salesián, který se stal zakladatelem salesiánského díla v našich zemích. Vystudoval teologii v Gorici a v dvaatřiceti letech byl vysvěcen na kněze. Nejdříve dvacet let budoval salesiánské dílo v Jugoslávii a pak byl pověřen přípravou studentů přijíždějících z Čech a Moravy do Perozy. Vyučoval latinu a řečtinu a především připravoval duchovně své žáky a budoucí spolupracovníky na duchovní poslání ve vlasti.
Příchod salesiánů do vlasti
Po tříleté přípravě se roku 1927 P. Ignác Stuchlý přestěhoval se svými studenty do Fryštáku u Holešova.
Salesiánské dílo v českých zemích zdomácnělo a stalo se důležitou součástí české církve. Všichni biskupové se stali salesiánskými spolupracovníky a také kněží projevovali dílu přízeň. Sympatie k Donu Boskovi se šířily i mezi věřící lid a salesiánské dílo se začalo upevňovat. Na začátku druhé světové války už čítalo celkem tři velké oratoře ve velkých městech - a to v Moravské Ostravě, Praze a Brně, a začínalo v Pardubicích.
V Brněnské oratoři od počátku po současnost se vystřídali mnozí salesiáni. Někteří u salesiánů zůstali do smrti, jiní odešlí. To platilo i o bohoslovcích a kněžích, kteří zde působili.
O salesiánech působících v současnosi v brněnské oratoři v Žabovřeskách viz
brno.sdb.cz/kdo-jsme/salesiani-dona-boska/ .